Utvärderingar och publikationer om STRATEGI-programmet

En klinisk läkemedelsstudie,1 där en preliminär version av STRATEGI-programmet (barnversionen) ingick, indikerade ökad följsamhet med läkemedelsbehandlingen, troligen tack vare föräldrautbildningsprogrammet.

Utvärderingar som gjorts därefter, visar att föräldrar som genomgått programmet (båda programversionerna) är mycket nöjda och uttrycker stor uppskattning av programmet.2,3 De rapporterar att de fått ökad kunskap om sitt barns funktionsnedsättning, lärt sig nya strategier att bemöta sitt barn och att de upplevt positiva förändringar av sitt barns beteende.

En pilotstudie med för- och eftermätning 3, som gjorts vid Adhd-center i Region Stockholm, visar att föräldrarna vid uppföljning tre månader efter interventionen upplever signifikant minskning av Adhd-symtom, trots att insatsen inte är riktad direkt till barnet. När det gäller barnets beteende i olika vardagssituationer i hemmet, utagerande beteende och föräldraförmåga kunde man emellertid inte påvisa signifikanta effekter i denna studie.

En kvalitativ intervjustudie av föräldrar som deltagit i STRATEGI-programmet (båda versionerna) 4 visade också att föräldrarna upplever positiva förändringar i sin vardag. Resultaten tyder på att de fått en ökad kunskap och en uppsättning verktyg som de integrerat i sitt personliga ramverk. En effekt som föräldrarna oväntat rapporterade som positiv var upplevelsen av att i vissa avseenden kunna släppa på kontrollen i föräldraskapet. Mer forskning om effekterna av STRATEGI efterlyses i studien.

I en studie med 565 föräldrar från Adhd-center i Stockholm 5,6 jämfördes kunskap, slutförande och nöjdhet hos föräldrar med respektive utan adhd, som alla hade gått STRATEGI. Resultaten visade inga skillnader mellan de två grupperna: Föräldrarna hade överlag, oavsett egen diagnos, tillgodogjort sig kunskaper om adhd, slutfört kursen i hög utsträckning och var mycket nöjda med kursen.

STRATEGI-programmen finns översatta till finska och kurserna ges på många håll i Finland. Två studier som utvärderar STRATEGI i Finland är gjorda. De är skrivna på finska men sammanfattas i respektive Abstract på engelska.  Den första är en kvalitativ studie där 68 föräldrar som gått STRATEGI intervjuas 7. Majoriteten av föräldrarna rapporterar att kursens mål har uppnåtts: De beskriver ökade kunskaper och positiva förändringar i sitt föräldraskap. I studiens slutsats rekommenderas STRATEGI som en av de insatser som bör ges till föräldrar till barn och tonåringar med adhd.

I den andra studien har kursledare intervjuats om sina erfarenheter av att hålla STRATEGI-kurser som en del av arbetet på så kallade Familjecentraler 8. Kursledarna beskriver STRATEGI som en användbar intervention och att kursen ger föräldrarna betydande stöd när den ges i anslutning till att diagnosen adhd har ställts.

  1. Svanborg P, Thernlund G, Gustafsson PA, Hägglöf B, Poole L, Kadesjö B. Efficacy and Safety of Atomoxetine as add-on to psychoeducation in the treatment of attention deficit/hyperactivity disorder. European Child Adolescent Psychiatry 2009;18 :240-249.
  2. Backman A. & Hellström A. Utvärdering av föräldrakursen STRATEGI 2009-2011. Power Point-presentation. Adhd-center 2012
  3. Backman A. & Nytell C. Rapport om STRATEGI föräldrautbildning- resultat ur en pilotstudie samt egna utvärderingar från Adhd-center. Adhd-center 2014.
  4. Engström S. Förändringar i vardagen efter att ha genomgått föräldrautbildningen STRATEGI för föräldrar till barn och tonåringar med adhd. Stockholms universitet, Department of Psychology 2015.
  5. Sund, Jessica & Wessling, Andrea (2020), Kunskap, slutförande och nöjdhet efter STRATEGI – Jämförelse mellan föräldrar med respektive utan adhd eller adhd-symtom, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.
  6. Lindström T, Kierkegaard Suttner A, Forster M, Bölte S and Hirvikoski T (2022).  Is Parents’ ADHD Symptomatology Associated With the Clinical Feasibility or Effectiveness of a Psychoeducational Program Targeting Their Children’s ADHD? Journal of Attention Disorders. 2022:1-15.
  7. Korhonen, T (2020). I understand, can and try – Parents’ perceptions of the Strategy parent training program. University of Helsinki: Educational Sciences.
  8. Haukilahti, P (2022). Professionals´ experiences about Strategy parent education program and perceptions about its’ implementation in family centers. Jyväskylä: JAMK University of Applied Sciences.