• Hoppa till huvudinnehåll

Sinus

  • Hem
  • Tjänster
  • STRATEGI-programmet
  • Informationsmaterial
  • Om oss
    • GDPR
    • Kontakt
  • In English
  • Hem
  • Om STRATEGI-programmet
  • Kursledarutbildning
  • Spridning
  • Utvärdering
  • För kursledare
  • För föräldrar
  • Kontakt

STRATEGI – Utvärdering

En klinisk läkemedelsstudie,1 där en preliminär version av programmet (barnversionen) ingick, indikerade ökad följsamhet med läkemedelsbehandlingen, troligen tack vare föräldrautbildningsprogrammet.

Utvärderingar som gjorts därefter, visar att föräldrar som genomgått programmet (båda programversionerna) är mycket nöjda och uttrycker stor uppskattning av programmet.2,3 De rapporterar att de fått ökad kunskap om sitt barns funktionsnedsättning, lärt sig nya strategier att bemöta sitt barn och att de upplevt positiva förändringar av sitt barns beteende.

En pilotstudie med för- och eftermätning 3, som gjorts vid ADHD-center i Stockholms läns landsting, visar att föräldrarna vid uppföljning tre månader efter interventionen upplever signifikant minskning av ADHD-symtom, trots att insatsen inte är riktad direkt till barnet. När det gäller barnets beteende i olika vardagssituationer i hemmet, utagerande beteende och föräldraförmåga kunde man emellertid inte påvisa signifikanta effekter i denna studie.

En kvalitativ intervjustudie av föräldrar som deltagit i STRATEGI-programmet (båda versionerna) 4 visade också att föräldrarna upplever positiva förändringar i sin vardag. Resultaten tyder på att de fått en ökad kunskap och en uppsättning verktyg som de integrerat i sitt personliga ramverk. En effekt som föräldrarna oväntat rapporterade som positiv var upplevelsen av att i vissa avseenden kunna släppa på kontrollen i föräldraskapet. Mer forskning om effekterna av STRATEGI efterlyses i studien.

Ett arbete med att utvärdera STRATEGI med relevanta mått i förhållande till programmets psykoedukativa syfte har inletts. Sedvanliga mått som brukar användas i utvärderingar av PMT-program, såsom symtomreduktion, är troligen mindre användbara för att fånga effekterna av detta program, vars syfte snarare att är ge föräldrarna stöd i att förstå, acceptera och stötta ett barn som har en varaktig funktionsnedsättning. Ett resonemang i denna riktning har förts i en litteraturöversikt av Montoya et al.5

  1. Svanborg P, Thernlund G, Gustafsson PA, Hägglöf B, Poole L, Kadesjö B. Efficacy and Safety of Atomoxetine as add-on to psychoeducation in the treatment of attention deficit/hyperactivity disorder. European Child Adolescent Psychiatry 2009;18 :240-249.
  2. Backman A. & Hellström A. Utvärdering av föräldrakursen STRATEGI 2009-2011. Power Point-presentation. ADHD-center 2012
  3. Backman A. & Nytell C. Rapport om STRATEGI föräldrautbildning- resultat ur en pilotstudie samt egna utvärderingar från ADHD-center. ADHD-center 2014.
  4. Engström S. Förändringar i vardagen efter att ha genomgått föräldrautbildningen STRATEGI för föräldrar till barn och tonåringar med ADHD. Stockholms universitet, Department of Psychology 2015.
  5. Montoya A, Colom F, Ferrin M. Is psychoeducation for parents and teachers of children and adolescents with ADHD efficacious? A systematic literature review. European Psychiatry 2011;26:3.

Copyright © 2021 · Sinus AB